Senast uppdaterad: 2023-01-02
Pantsättningar
Vad innebär pantsättning
De flesta medlemmar tar lån med bostadsrätten som säkerhet vid köpet. Under boendetiden kanske man ökar på sitt lån för att renovera eller byter till ett fördelaktigare låneinstitut. Det är att pantsätta lägenheten.
Tillvägagångssätt
Pantsättningarna skall föras in i lägenhetsregistret och låneinstitutet skickar därför meddelande om pantsättning till föreningens kamerala förvaltare. Dessa handlingar skall efter kontroll, godkännas och signeras av den kamerala förvaltaren och därefter skrivas in i lägenhetsregistret. Den kamerala förvaltaren har av föreningen fått fullmakt att signera pantsättningarna. Ett exemplar skickas därefter i retur till låneinstitutet tillsammans med utdrag ur lägenhetsregistret och föreningens registreringsbevis. För denna hantering utgår en pantsättningsavgift, som enligt lagstiftning och föreningens stadgar får uppgå till högst 1 % av prisbasbeloppet. Avgiften läggs som ett påslag på avin, för månadsavgiften.
Handläggningstiden för pantsättningar är 1-2 veckor med reservation för semestrar och sjukdom. Pantsättningen ligger kvar i lägenhetsregistret till dess låneinstitutet skriftligen meddelar att pantsättningen har upphört. Påminn gärna låneinstitutet om att meddela föreningens kamerala förvaraltare, när du löser ett lån.
Skickas till:
Låneinstitutet ska inte skicka pantsättningsförfrågningar styrelsen eller föreningen, utan direkt till handläggare på Kundstöd inom Fastighetsägarna, vars adress återfinnes under kontaktuppfigter. Annars riskeras mycket längre handläggningstid.
Kostnad
För denna hantering utgår en pantsättningsavgift, som enligt lagstiftning och föreningens stadgar får uppgå till högst 1 % av prisbasbeloppet. Avgiften läggs som ett påslag på avin, för månadsavgiften och betalas av pantsättare.
Prisbasbelopp uppdateras en gång om året. För mer information besök Statistiska Centrlabyråns hemsida: www.scb.se